4nX-racing

Sinds oktober 2012 bevind zich in Sondel een wegraceteam, bestaande uit Siemen-Cees Smink en Jelmer Samplonius. Samen vormen zij 4nX-racing.

Siemen-Cees Smink en Jelmer Samplonius rijden wedstrijden met racemotoren in de ZAC –Competitie. Dit is een wegracecompetitie waar ongeveer 120 coureurs uit Nederland en België aan deelnemen op circuits als Assen, Zandvoort, Zolder en Mettet in België.

Het unieke aan de wedstrijden in deze competitie is dat de coureurs niet naar inhoud van het motorblok, bv 600 of 1000 cc worden ingedeeld, maar aan de hand van hun rondetijden, dit houd in dat er soms wel 25 coureurs binnen 1 seconde van elkaar staan, wat weer zeer “felle” strijd op het circuit oplevert.

De beide coureurs zijn al een aantal jaren actief binnen het wegracewereldje, na eerst een aantal jaren alleen zgn “circuitdagen” (dit zijn dagen waar men mbv een voorrijder rondjes over het circuit mag rijden) te hebben gereden werd de overstap naar de wedstrijden gemaakt. Hiervoor moest eerst wel een heuse “racelicentie” gehaald worden.

Dit is een soort rijvaardigheidsbewijs voor op het circuit waarin je bijvoorbeeld wordt geleerd wat de verschillende vlaggen, waarmee tijdens de races word gezwaaid, betekenen. Of hoe een start in zijn werk gaat, dit is 1 van de zgn “spannendste momenten” tijdens een race want de 40 coureurs willen allemaal zo snel mogelijk door die eerste bocht heen waarbij “lijfelijk contact” niet wordt geschuwd.

Na het behalen van deze licentie kon het echte werk beginnen: er werd gestart in de zgn beginnersklasse, de THOMS-cup. Hierin wordt met vrij standaard motoren gereden bedoeld om ervaring op te doen voor de snellere klassen.4nx-2

Het 1e jaar werd dan ook een leerjaar en eindigden we allebei in de middenmoot van deze klasse.

Het volgende seizoen hadden we de zaakjes al weer wat beter op orde en scoorden we al regelmatig een plekje in de top 10.

Na een paar jaar ervaring opgedaan te hebben en 2 kampioensbekers rijker, zijn we overgestapt naar de zgn SPORT-CUP en werd het tijd voor snellere en technisch betere motoren.

Siemen-Cees rijdt met een Kawasaki ZX10r met 180 pk voorzien van speciale vering. Jelmer rijd met een Honda CBR600rr met 120 pk voorzien van o.a een quick-shifter, dit is een systeem waarbij men volgas op kan schakelen zonder daarbij de koppeling te gebruiken.

Het wedstrijdseizoen bestaat uit 7 wedstrijddagen en begint s’ morgens vroeg met een technische keuring van de motoren, dan worden de motoren aan de “bandenwarmers” gezet om de banden op te warmen tot een temperatuur van 80 graden om zodoende voldoende grip van de banden te krijgen (koude banden hebben geen grip).

Om 9.00 uur beginnen de vrije trainingen, gevolgd door een kwalificatietraining van een half uur, hier wordt de uiteindelijke startplek van de coureur bepaald. s’ Middags volgen dan per klasse 3 wedstrijden van elk ongeveer 10 rondjes, die qua tijd ongeveer een half uur duren.

Dit is, doordat de coureurs voor de volle 100% geconcentreerd moeten zijn, erg inspannend. Goede conditie is dan ook onmisbaar in de wegrace!

In de wegracesport is het niet alleen op de motor zitten en “gas geven!” De zaken eromheen zijn ook erg belangrijk. Ten eerste: de motoren moeten technisch goed zijn, voor dit werk is Siemen-Cees verantwoordelijk.

Ook is het belangrijk dat de wedstrijddag goed ingepland wordt mbt banden, benzine, rondetijden, eten etc, etc. Deze zaken worden door Jelmer geregeld.  We worden o.a gesponsord door Bergsma Motoren Balk, RST-Motorkleding, en Trick-Moto.

Na een aantal jaren in de SPORT-Cup in de top-5 te zijn geëindigd is het de bedoeling om in 2014 in de Race-Cup van start te gaan, dit is de snelste klasse in de ZAC-competitie!

4nx-1